Był to jeden z większych filantropów XIX wieku na ziemiach polskich. Nosił bardzo rzadkie imię „Probus”. Nie spotkałem się do tej pory z takim imieniem (pomijam Henryka Probusa księcia wrocławskiego z dynastii Piastów gdyż to był jego przydomek).
Probus Piotr Barczewski (ur. 1833 – zm. 20 października 1884) syn Feliksa, sędziego granicznego i Anieli z Pichelsteinów. Był właścicielem ziemskim w Galicji oraz na Podolu (w Raszkowie i okolicach) a nade wszystko założycielem i darczyńcą najhojniejszej fundacji – przeznaczył 50 tys. złotych reńskich dla Akademii Umiejętności.
Jest również fundatorem kaplicy Barczewskich na cmentarzu Łyczakowskim we Lwowie.
„Kaplica Barczewskich jest najdroższym i najbardziej okazałym mauzoleum cmentarza Łyczakowskiego. Wzniesiono ją w 1885 r., według projektu Władysława Halickiego. Fundatorem kaplicy był Probus Piotr Włodzimierz Barczewski (1833–84), jeden z najbogatszych ludzi ówcześnie na Podolu, co tłumaczy przepych budowli. Jego niespodziewana śmierć w wyniku ataku serca stała się powodem wielkiego zaciekawienia lwowian co do losów pozostawionej fortuny. Prócz nieruchomości zapisanych siostrze, pozostały majątek zmarły przeznaczył na cele dobroczynne i naukowe.
Obdarowanymi zostały: uniwersytety we Lwowie i Krakowie, krakowska Akademia Umiejętności, Politechnika Lwowska i wiele innych. Zmarły zalecił zaprojektowanie kaplicy grobowej profesorom Politechniki Lwowskiej, w której wnętrzu urządzić miano galerię obrazów olejnych o tematyce religijnej. Nad wejściem do kaplicy umieszczono płaskorzeźbę św. Feliksa, patrona rodziny Barczewskich, oraz herb rodowy przedstawiający Samsona rozrywającego paszczę lwa. W krypcie kaplicy, obok Probusa, złożono ekshumowane szczątki jego krewnych.”
https://turystyka.wp.pl/przedmiescie-stryjskie-pohulanka-i-lyczakow-6044261404357761a
Jego ojciec Feliks zakupił miasto Raszków. Następnie właścicielem został Probus który umarł bezpotomnie w wieku 51 lat. Po nim miasto przechodzi na jego siostrę Wieńczysławę. Na początku XX wieku syn Wieńczysławy buduje pałac w stylu neorenesansu francuskiego. Dziś pozostały po nim tylko oficyna pałacowa i fundamenty.
https://kresy.pl/publicystyka/raszkow-miejsce-magiczne/
„Do kroniki żałobnej wciągamy nazwisko ś.p. Probusa Barczewskiego, zmarłego przed dwoma miesiącami w Franzensbadzie; o jego zapisach na cele publiczne, dużo w ostatnich czasach pisano (jedni podają sumę ofiary na 140 000 fl. austr., inni podnoszą ją do 240 000). Zmarły był właścicielem ziemskim w gub. Podolskiej (Olszanka, Raszków, Katrynówka w olhopolskim powiecie), kawalerem, od ćwierćwiecza mieszkał ciągle zagranicą, choroba trzymała go z dala od ludzi, żył skromnie, oprócz majątku w ziemi, posiadał jeszcze znaczne kapitały, pięknie się niemi rozporządził, to też w kronice Podola regestrujemy tę nieboszczyka zasługę. Dobra ś. P. Barczewskiego, przechodzą do jego siostry pani Rodokonski; jedna z gazet odeskich oceniła spadek na 6 000 000 rs… czy nie za drogo?”
http://pbc.biaman.pl/Content/29024/Kraj_1884_47%20(18%20XI%20-%2030%20XI).pdf str 11
Ś. p. Probus Piotr Samson Barczewski, zmarły w d. 20 października 1884 r. testamentem spisanym w Wiedniu d. 17 Paźdz. 1880 r. a przez Sąd krajowy lwowski uchwałą z d. 31 Października 1884 r. L. 49146 za kodycyl uznanym, między innemi rozporządzeniami, wyraził się ad 5) „Dla Akademii Umiejętności w Krakowie zapisuję jako fundusz żelazny sumę pięćdziesiąt tysięcy (50,000) Zł. wal. austr. Procent roczny od tego kapitału ma być obrócony w jednej połowie na premiję (nagrodę) za najlepszą rozprawę z dziedziny historyi polskiej, napisaną po polsku przez Polaka katolika; a w drugiej połowie na premiję (nagrodę) za najpiękniejsze dzieło malarskie, przez artystę Polaka wykonane. Zarząd tej fundacyi i rozdawnictwo premij zostawiam pomienionej Akademii Umiejętności. Tak fundacyja w Art. 4 ’) jako też w Art. 5 określona, nosić będą nazwę fundacyi Barczewskiego. Jeśliby w skutek nieprzewidzianych wypadków Kraków albo Lwów od Austryi odpadły, natenczas legata w Art. 4 i 5 oznaczone, mają być z miasta od Austryi odpadłego przeniesione w takie miejsce, gdzie pod panowaniem Austryi lub samodzielnym polskiem instytucyje czysto polskie z zachowaniem języka polskiego, bez zagrożenia lub ograniczenia swobód narodowości polskiej i kościoła rzymsko-katolickiego zostawać będą.”
„11) Moją broń starożytną, numizmatykę i wszystkie dzieła historyczne polskie, gdziekolwiek się znajdują, zapisuję Akademicznemu Muzeum w Krakowie, zaś nowożytną broń swoją zapisuję na pamiątkę moim siostrzeńcom.”
19) „Wszystkie tu zapisane legata mają być zaraz po mojej śmierci wypłacone legataryjuszom wraz z procentami od dnia mej śmierci bieżącemi, bez względu czy i kto o przyjęcie mego spadku się oświadczył i czy postępowanie spadkowe z spadkobiercą ukończone zostało. Legata te wypłacone być winny z wszelkiego w ogóle majątku mego, gdziekolwiekby takowy się znajdował.”
http://rcin.org.pl/Content/16047/WA308_1306_P156-1884_ROCZNIK-AKADEMII_I.pdf
Odsetki od zdeponowanej kwoty przeznaczono na coroczną nagrodę naukową. Wartość tej była znaczna – 1150 zł reńskich, a po 1899 roku było to 2300 koron. Na owe czasy było porównywane do rocznych zarobków dyrektora Archiwum Krajowego Aktów Grodzkich i Ziemskich.
Kto mógł dostać tą nagrodę? Według darczyńcy, jak podane jest w roczniku Akademii Umiejętności, była ona przeznaczona za pracę poświęcone historii Polski, napisane po polsku przez Polaka-katolika. Nagrodę mógł otrzymać również malarz, który spełniał pozostałe warunki. Celem jej było wsparcie finansowe galicyjskich naukowców i artystów w ich pracy twórczej.
Fundacja została założona w 1884 roku i przetrwała do 1948 roku. Po I wojnie światowej wartość finansowa nagrody uległa dewaluacji, natomiast jej prestiż w środowisku, zwłaszcza historyków, był znaczny aż do końca jej przyznawania.
Po II wojnie światowej nie była przyznana żadna nagroda fundacji ś.p. Probusa Barczewskiego. Nagrody przyznawane były w latach 1886-1938.
Laureaci nagrody fundacji śp. Probusa Barczewskiego:
Rok | Laureat | Praca |
1886
|
b.d. | |
Jan Matejko | Obraz „Wjazd Dziewicy Orleańskiej do Rouen” | |
1887 |
Adolf Pawiński | „Dzieje ziemi kujawskiej”[1] |
Jacek Malczewski | Obraz „Na etapie” | |
1888 |
Franciszek Piekosiński | „O dynastycznym szlachty polskiej pochodzeniu”; Kraków 1888[2] |
Jan Matejko | Obraz „Kościuszko pod Racławicami” | |
1889 |
b.d. | |
Henryk Siemiradzki | Obraz „Fryne” | |
1890 |
Władysław Łoziński | „Patrycjat i mieszczaństwo lwowskie w XVI i XVII wieku” (1890), ilustrowana 107 rycinami w tekście[3] |
Kazimierz Pochwalski | Trzy portrety(Sienkiewicza, Burzyńskiego, prof. Jakubowskiego) | |
1891 |
Kazimierz Morawski | „Andrzej Patrycy Nidecki” (1891)[4] |
Wojciech Kossak | Obraz „Wspomnienia lat dziecinnych” | |
1892 |
Władysław Abraham | „Organizacja Kościoła w Polsce do połowy XII wieku” wyd. II Lwów 1892[5] |
Piotr Stachiewicz | Obraz „Pogrzeb górnika” | |
1893 | – | |
– | ||
1894 |
Władysław Mickiewicz | „Żywot Adama Mickiewicza” 4 tomy[6] |
Henryk Siemiradzki oraz Józef Brandt | Kurtyna do Teatru Słowackiego w Krakowie; obraz „Modlitwa Ormian” | |
1895 |
Oswald Balzer | Genealogia Piastów (Kraków, 1895)[7] |
Wojciech Gerson | Obraz „Spoczynek” i za dotychczasową twórczość | |
1896 |
Aleksander Walerian Jabłonowski | Źródła Dziejowe[8] |
Józef Chełmoński | Całość twórczości | |
1897 |
Karol Potkański | „Kraków przed Piastami” oraz „Lachowie i Lechici”[9] |
Jacek Malczewski | Obraz „Błędne koło” | |
1898 |
Józef Korzon | „Dola i niedola Jana Sobieskiego, 1629-1674”(tom I, 586 str., tom II 446 str., tom III 542 str.)[10] |
Józef Mehoffer | Kartony do witraży w katedrze Fryburskiej | |
1899 |
Franciszek Piekosiński | „Heraldyka polska w wiekach średnich”[11] |
Stanisław Witkiewicz | Obraz „Obłok” i za całą działalność | |
1900 |
Kazimierz Morawski | „Historia Uniwersytetu Jagiellońskiego, średnie wieki i odrodzenie, z wstępem o Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego” 2 tomy[12] |
Stanisław Wyspiański | Karton do witrażu „Kazimierz Wielki” | |
1901 |
Tadeusz Wojciechowski | „Katedra na Wawelu”[13] |
Ferdynand Ruszczyc | Obraz „Potok wiosenny” | |
1902 |
Marian Sokołowski | Studya do historyi rzeźby w Polsce w XV i XVI wieku[14] |
Jacek Malczewski | Obraz „Trzy głowy” | |
1903 |
Aleksander Bruckner | „ Dzieje literatury polskiej w zarysie” tomów dwa[15] |
Leon Wyczółkowski | „Portret własny” | |
1904
|
Józef Tretiakow | „Juliusz Słowacki”[16] |
Kazimierz Pochwalski | „Portret J.E.Zaleskiego” | |
1905 |
b.d. | |
Stanisław Wyspiański | „Cykl 19 studiów pejzażowych” | |
1906 | Franciszek Rawita-Gawroński | „Bohdan Chmielnicki” tom I Lwów 1906[17] |
Józef Chełmoński | Obraz „Racławice” i za całą twórczość | |
1907 |
Stanisław Smolka | „Polityka Lubeckiego przed powstaniem listopadowem”[18] |
Olga Boznańska | Cała twórczość | |
1908 | Stanisław Tomkowicz | „Zabudowania Wawelu i ich dzieje”[19] |
Jacek Malczewski | Obraz „Grosz czynszowy” | |
1909 |
Władysław Chotkowski | „Historya polityczna Kościoła w Galicyi za rządów Maryi Teresy”[20] |
Józef Mehoffer | „Witraż Chrystusa w Katedrze wawelskiej” | |
1910 | Jan Antoniewicz Bołoz | „Grottger”[21] |
Włodzimierz Tetmajer | Całość twórczości | |
1911 | Henryk Struve | „Historya Logiki jako teoryi poznania w Polsce”[22] |
Jacek Malczewski | Obraz „Niewierny Tomasz” | |
1912 | Juliusz Kleiner | „Zygmunt Krasiński. Dzieje myśli” (2 tomy)[23] |
Wojciech Weiss | Obraz „Owoce” | |
1913 | Ludwik Kubala | „Wojna Szwedzka 1665-6”[24] |
Wojciech Kossak | Obraz „Bateria w ogniu” | |
1914 |
Józef Tretiak | Bohdan Zaleski na tułactwie. Życie i poezya na tle dziejów emigracyi polskiej. Część II. 1838-1886″[25] |
Józef Lentz | Obraz „Ostatni profesorowie Szkoły Głównej” | |
1915 |
– | |
– | – | |
1916 |
Tadeusz Sinko | „Antyk Wyspiańskiego” (1916)[26] |
Jacek Malczewski; Jan Rembowski | Obraz „Na jednej nucie”; portret legionisty | |
1917 |
Ludwik Kubala; Władysław Smoleński | „Wojna Brandenburska i Najazd Rakoczego”; „Mieszczaństwo Warszawskie w końcu wieku XVIII”[27] |
Leon Wyczółkowski | „Widoki akwarelowe z Wawelu” | |
1918 |
Józef Kallenbach | „Adam Mickiewicz”(dwa tomy, Poznań 1918)[28] |
Wojciech Weiss | Obraz „Floriańska żałoba” | |
1919
|
Wacław Tokarz | „Armia Królestwa Polskiego 1815-1831”[29] |
Józef Mehoffer | „Portret pani M.” | |
1920
|
b.d. | |
Olga Boznańska | Cała twórczość | |
1921
|
– | |
Stanisław Noakowski | Cała twórczość | |
1922 |
Jan Ptaśnik | „Drukarze i księgarze krakowscy XV i XVI w”., Lwów. 1922[30] |
b.d. | – | |
1923 |
Abdon Kłodziński | „O Archiwum Skarbca Koronnego na Zamku krakowskim”[31] |
Fryderyk Pautsch | Obraz „Topielec” | |
1924 |
Aleksander Bruckner | „Dzieje literatury polskiej w zarysie”; wydanie 3, Warszawa 1924[32] |
Józef Mehoffer | Obraz „Złoty wiek” | |
1925[33] |
Władysław Abraham | „Zawarcie małżeństwa w pierwotnym prawie polskim” |
Julian Fałat | Obraz „Częstochowa” | |
1926[34] |
Stanisław Kutrzeba | „Historia źródeł dawnego prawa polskiego”(2 tomy Lwów-Warszawa-Kraków; Wyd. im. Ossolińskich) |
Leon Wyczółkowski | Rysunki z Sandomierza | |
1927[35] |
Juliusz Kleiner | Czterotomowa monografia o Juliuszu Słowackim |
Ludomir Śledziński | Portret żony artysty | |
1928[36] |
Michał Janik | „Dzieje Polaków na Syberii” |
Stefan Filipkiewicz | Obraz „Jesień” oraz cała działalność artystyczna | |
1929 |
Roman Franciszek Rybarski | „Handel i polityka handlowa Polski w XVI stuleciu” (1928—1929)[37] |
b.d. | ||
1930 |
Wacław Tokarz | „Wojna polsko-rosyjska 1830-31”[38] |
– | ||
1931 |
Władysław Konopczyński | Kazimierz Pułaski. Życiorys (1931)[39] |
b.d. | ||
1932 |
Henryk Łowmiański | Studia nad początkami społeczeństwa i państwa litewskiego (dwa tomy wydane w latach 1931 – 1932)[40] |
b.d. | ||
1933 |
Stanisław Bednarski SJ | „Upadek i odrodzenie szkół jezuickich w Polsce. Studium z dziejów kultury i szkolnictwa polskiego” Wyd. Księży Jezuitów, Karków 1933[41] |
b.d. | ||
1934[42] |
Zygmunt Wasilewski | „Norwid”; Warszawa 1935, str. 243 + 2 nlb |
Kazimierz Sichulski | Portret rektora Konstantego Srokowskiego i cała dotychczasowa działalność | |
1935 |
Tadeusz Makowiecki | „Poeta – Malarz” 1935[43] |
b.d. | ||
1936 |
Fryderyk Papee | „Jan Olbracht”(Kraków 1936, str256, z trzema rycinami i mapą)[44] |
– | ||
1937 |
Marian Kukiel | „Wojna 1812 roku” 2 tomy[45] |
– | ||
1938 |
Władysław Konopczyński | „Konfederacja Barska”(2 tomy, Warszawa 1936-8)[46] |
– |
[1] http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/7728/bw1888_t186z558.pdf – str. 504
[2] https://www.ipsb.nina.gov.pl/a/biografia/franciszek-ksawery-piekosinski
[3] http://www.kliopolska-ihpan.edu.pl/images/2015-TomVII/04_Julkowska_Dzieje_Lwowa.pdf – str. 53-54
[4] https://pl.wikipedia.org/wiki/Kazimierz_Morawski_(filolog)
[5] http://rcin.org.pl/Content/17745/WA308_1307_P156-1892-1893_ROCZNIK-AKADEMII_I.pdf – str. 123
[6] http://pbc.biaman.pl/Content/38543/Kraj_18_1895.05.04..pdf – str. 13
[7] https://docplayer.pl/44174669-Rocznik-w-krakowie-rok-1895-6-w-krakowie-nakladem-akademii-umiejetnosci.html – str. 93
[8] https://www.ipsb.nina.gov.pl/a/biografia/aleksander-walerian-jablonowski
[9] http://rcin.org.pl/Content/14082/WA488_5256_P1765_R1897-8-RAU.pdf – str. 108
[10] http://www.rcin.org.pl/Content/17748/WA308_1316_P156-1898-1899_ROCZNIK-AKADEMII_I.pdf str 96-100
[11] http://sbc.org.pl/Content/284816/ii4687-1900-05-0001.pdf – str. 3
[12] http://mbc.malopolska.pl/dlibra/plain-content?id=17715 – str. 2
[13] http://mbc.malopolska.pl/dlibra/plain-content?id=18045 – str. 2
[14] https://genealogia.okiem.pl/forum/viewtopic.php?hilit=Norwid*&t=19048
[15] http://rcin.org.pl/dlibra/doccontent?id=16714 – str. 128
[16] http://mbc.malopolska.pl/dlibra/plain-content?id=18064 – str. 2
[17] http://historia.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2012/01/Folia-57-7.pdf – str. 177
[18] http://rcin.org.pl/Content/20049/WA308_1325_P156-1907-1908_ROCZNIKI-AKADEMII_I.pdf – str. 152
[19] https://pl.wikipedia.org/wiki/Stanis%C5%82aw_Tomkowicz
[20] http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/Content/67957/00074356_-_Swiat-pismo-tygodniowe-R-5-1910-nr-23-4-IV-_BUW-012129.pdf – str. 14
[21] http://rcin.org.pl/Content/19155/WA488_38941_P1765_R1910-1911-RAU.pdf – str. 196
[22] https://www.wuw.pl/data/include/cms/monumenta-ebook/pdf/Portrety-Uczonych-Profesorowie-UW-1816-1915.pdf – str. 440
[23] http://www.pan-ol.lublin.pl/biul_4/art_419.htm – str. 233
[24] http://rcin.org.pl/Content/17414/WA488_5855_P1765_R1917-1918-RAU.pdf – str. 123
[25] http://rcin.org.pl/Content/16724/WA488_5853_P1765_R1914-1916-RAU.pdf – str. 149
[26] http://www.miejscowosc-mala.pl/znani-z-malej/sinko-tadeusz.html
[27] http://rcin.org.pl/Content/17414/WA488_5855_P1765_R1917-1918-RAU.pdf – str. 123
[28] http://rcin.org.pl/Content/14088/WA488_5863_P1765_R1918-1919-RPAU.pdf – str. 106
[29] http://rcin.org.pl/Content/14900/WA488_5864_P1765_R1919-1920-RPAU.pdf – str. 71
[30] https://www.ipsb.nina.gov.pl/a/biografia/jan-ptasnik
[31] http://rcin.org.pl/Content/14901/WA488_5865_P1765_R1923-1924-RPAU.pdf – str. 83
[32] http://rcin.org.pl/Content/14902/WA488_5867_P1765_R1924-1925-RPAU.pdf – str. 95
[33] http://rcin.org.pl/dlibra/docmetadata?id=14903&from=publication – str. 105-106
[34] http://rcin.org.pl/Content/14904/WA488_5870_P1765_R1926-1927-RPAU.pdf – str. 80-82
[35] http://rcin.org.pl/Content/14905/WA488_5871_P1765_R1927-1928-RPAU.pdf – str. 112-114
[36] http://pbc.biaman.pl/Content/12883/DZIENNIK_BIA%C5%81OSTOCKI_1929_159_10.06.pdf – str. 1
[37] http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/878/sylw_prof_061.pdf
[38] https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/550958/NDIGORP027099.pdf – str. 130-131
[39] http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Kwartalnik_Historii_Nauki_i_Techniki/Kwartalnik_Historii_Nauki_i_Techniki-r2006-t51-n3_4/Kwartalnik_Historii_Nauki_i_Techniki-r2006-t51-n3_4-s39-56/Kwartalnik_Historii_Nauki_i_Techniki-r2006-t51-n3_4-s39-56.pdf – str. 8
[40] https://wbc.macbre.net/document/4459/budowniczowie-polski-ludowej.html
[41] www.ejournals.eu/pliki/art/13019/
[42] http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/plain-content?id=43161 str. 2
[43] http://mazowsze.hist.pl/35/Rocznik_Towarzystwa_Naukowego_Warszawskiego/758/1952/25106/ str. 103-104
[44] https://polona.pl/item/wnioski-i-sprawozdania-w-sprawie-nagrody-z-fund-s-p-probusa-barczewskiego-za-najlepsze,NTA2ODkxNzY/1/#info:metadata
[45] http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/plain-content?id=153856 – str. 10
[46] http://www.rcin.org.pl/Content/14906/WA488_5872_P1765_R1938-1939-RPAU.pdf
Ostatnie komentarze