«

»

sie 15 2015

Recitale fortepianowe Konrada Biniendy

DSC04333 Konrad Binienda portretZ inicjatywy Salonu Tradycji Polskiej prowadzonego przez panie: Aleksandrę Biniszewska, dyrektor Muzeum Lwowa i Kresów w Kuklówce Radziejowickiej, oraz Bogusławę Radziwon, dyrektorkę Wydawnictwa TRIO, 8 i 9 sierpnia 2015 roku, w upalny sierpniowy weekend Grodzisk Mazowiecki gościł młodego, ale niezwykle uzdolnionego i utytułowanego pianistę. Konrad Binienda przygotował trzy recitale fortepianowe. Jeden zaprezentowany tradycyjnie w sali widowiskowej grodziskiego Centrum Kultury oraz dwa w plenerze, wśród niezwykle malowniczych, położonych przy głównej ulicy miasta, stawów Goliana i w zrewitalizowanym niedawno Parku hr. Skarbków.

W repertuarze przeważały utwory Fryderyka Chopina. Słuchacze identyfikowali się z pięknym i harmonijnym brzmieniem tej muzyki i porównywali z odbiorem utworów Ludwiga van Beethovena, których mieli okazję też wysłuchać. Wszystkie koncerty były puentowane pięknym i mocnym wykonaniem Poloneza As dur Opus 53 Fryderyka Chopina. Artysta ujął słuchaczy nie tylko brzmieniem utworów, ich interpretacją, cieniowaniem emocji, ale i swoją skromnością i delikatnością.

W sali widowiskowej Centrum Kultury na widowni zasiadła babcia pianisty, pani Elżbieta Szonert z domu Bieszkiewicz. Prowadząca koncert pani Marta Kowalczyk przypomniała muzyczne zasługi dla miasta Bronisława Bieszkiewicza, który wraz z Kazimierzem Jaworskim w latach 1924-26 zorganizowali i prowadzili w Liceum Pedagogicznym przy Szkole Podstawowej nr 1 orkiestrę smyczkową.

Uzupełnieniem koncertów była możliwość kupienia książek Wydawnictwa TRIO, a niewątpliwą atrakcją możliwość uzyskania dedykacji pani Marii Dłużewskiej autorki książki „Trzy dni zdjęciowe” o Irenie Anders (1920-2010), wdowie po generale Władysławie Andersie (1892-1970) oraz Albinie Ossowskim. Kolejnym gościem Wydawnictwa TRIO był reżyser, pisarz i scenarzysta filmowy, pan Wiesław Helak, którego 4 książki wydane przez TRIO można było kupić i uzyskać dedykację ich autora. Cieszyły się zainteresowaniem i tym razem: „Scenariusze syberyjskie”, „Lwowska noc”, „Tryhubowa” i najnowsze jego dzieło „Tchnienie”.

Koncert plenerowy na stawach Goliana odbywał się o zmierzchu. Nad wodą niosły się dźwięki sonaty Beethovena, mazurków Chopina i słowa wierszy Barbary Białowąs, warszawskiej poetki, mającej w dorobku 5 tomików poezji i wiele utworów muzycznych do słów jej wierszy.

Konrad Binienda po raz pierwszy mógł wystąpić przed grodziską publicznością (choć na koncerty przybyło też wielu gości z Warszawy i okolic) jako dojrzały artysta. Jego dotychczasowe wizyty miały raczej charakter rodzinny. Dziadkowie i mama pochodzą z Grodziska Mazowieckiego.

Mama pianisty, mecenas Maria Szonert-Binienda, córka Zdzisława i Elżbiety z d. Bieszkiewicz kontynuuje tradycje prawnicze rodziny Szonertów. Jest absolwentką wydziału prawa na Uniwersytecie Warszawskim i Rutgers University w New Jersey. Specjalizuje się w prawie międzynarodowym. W 2014 roku została wybrana na wiceprezesa Kongresu Polonii Amerykańskiej, gdzie zajmuje się sprawami polskimi. Znana jest Polonii i w kraju z racji wieloletniej pracy na rzecz ujawnienia i zadośćuczynienia zbrodni ludobójstwa katyńskiego. Jej zasługą jest częściowe ujawnienie przez USA dokumentów dotyczących zbrodni katyńskiej. Jest założycielką Instytutu Libra , o nazwie nawiązującej do Temidy trzymającej w rękach wagę sprawiedliwości, prawa i porządku. Mecenas Maria Szonert-Binienda jest też prezesem Fundacji Kresy-Syberia USA, która zajmuje się utrwalaniem i dokumentowaniem losów polskich zesłańców na Sybir. Przy okazji swoich licznych podróży służbowych i wystąpień apeluje o przekazywanie materiałów – dokumentów i świadectw dotyczących osób i ich rodzin prześladowanych i zesłanych. Misje Fundacji określa motto: „Badanie, upamiętnianie i upowszechnianie walki obywateli polskich w czasie II wojny światowej na terenach wschodnich kresów oraz na uchodźstwie”.

Prof. Wiesław Kazimierz Binienda, tata pianisty i kompozytora Konrada Biniendy, to znany naukowiec z branży nowoczesnych technologii materiałowych i analiz zachowań tychże materiałów.

Ukończył w 1980 roku Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej z tytułem magistra inżyniera i rozpoczął studia doktoranckie. W 1982 został zmuszony do przerwania przewodu doktorskiego i wyjazdu wraz z rodziną z kraju. Naukę kontynuował na Drexel University w Filadelfii, gdzie uzyskał stopień naukowy doktora w zakresie inżynierii mechanicznej. Od wielu lat współpracuje z NASA. Dzięki tej współpracy i wieloletnim grantom z NASA zbudował na swojej uczelni w Akron unikatowe na skalę światową laboratorium zderzeń wielkiej energii i wytrzymałości materiałów.

Dr Binienda otrzymał najwyższy tytuł naukowy profesora akademickiego w USA. Piastuje od ponad 15 lat funkcję dziekana w University of Akron, Department of Civil Engineering. Prezydent Barack Obama powołał profesora Wiesława Biniendę na doradcę Prezydenckiej Rady Ekspertów ds. Nauki i Techniki (Advanced Manufacturing Partnership).

Profesor Binienda jest też redaktorem naczelnym kwartalnika naukowego z dziedziny lotnictwa „Journal of Aerospace Engineering” wydawanego przez American Society of Civil Engineers (ASCE) oraz współdyrektorem Gas and Turbine Research and Testing Laboratory w University of Akron.

Praca naukowa i doświadczenia Profesora Wiesława Biniendy w zakresie metodologii badań numerycznych uderzeń o wielkiej energii zostały wykorzystane do zidentyfikowania przyczyny rozpadu wahadłowca Columbia, w procesie ustalania skutków uderzenia w dwa słupy telefoniczne przez samolot Constellation. Prowadził też analizy wbicia się samolotów w budynki World Trade Center i Pentagonu. Wieloletnie badania naukowe w zakresie wytrzymałości materiałów i struktur, zarówno doświadczalne, jak i numeryczne, skłoniły pana profesora do przeprowadzenia niezależnych badań nad przyczynami rozpadu polskiego Tupolewa w Smoleńsku. Pierwsze wyniki swoich badań przedstawił 8 września 2011 roku przed Zespołem Parlamentarnym ds. Zbadania Przyczyn Katastrofy TU-154 M z 10 kwietnia 2010 roku, działającym w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej. Od tego czasu współpracuje z gronem niezależnych naukowców z całego świata, zarówno w ramach Zespołu Parlamentarnego, jak również w ramach cyklu niezależnych konferencji naukowych poświęconych badaniu przyczyn tragedii smoleńskiej.

 

Dorobek artystyczny Konrada Biniendy został opublikowany na stronie Centrum Kultury.

Możemy tam przeczytać: „Konrad Binienda jest młodym pianistą i kompozytorem o dużej wrażliwości i charyzmie muzycznej. Od 2013 roku jest doktorantem w konserwatorium muzycznym Cleveland Institute of Music w klasie Prof. HaeSun Paik. W 2012 roku uzyskał stopień magistra na wydziale fortepianu Wyższej Szkoły Muzycznej New England Conservatory w Bostonie w klasie Prof. Wha Kyung Byun. Studiując w systemie studiów równoległych w roku 2011 ukończył wydział fizyki na Uniwersytecie Harvarda w Cambridge.

Konrad jest laureatem wielu nagród i konkursów pianistycznych. Między innymi jest laureatem Nagrody Hastingów za osiągnięcia muzyczne za rok 2011 na Uniwersytecie Harvarda. Jest też zwycięzcą konkursu na koncert z orkiestrą Stowarzyszenia Mozart Society Orchestra na Uniwersytecie Harvard oraz laureatem Konkursu Chopinowskiego Fundacji Kościuszkowskiej w latach 2010 oraz 2006. Ponadto jest laureatem główniej nagrody konkursu na koncert z orkiestrą sponsorowanego przez Messiah College i Orkiestrę Symfoniczną z Harrisburga (2008). Jest też laureatem ogólnoamerykańskiego konkursu pianistyczniego PianoArts Concerto & Solo Competition (2006). Jako solista występował z Cleveland Orchestra, Milwaukee Symphony, Akron Orchestra, Firelands Symphony, Pfoho Orchestra, Mozart Society Orchestra oraz z Orkiestrą Symfoniczną w Harrisburgu w stanie Pensylwania. W roku 2006 wystąpił w Carnegie Hall, jako zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Bradshaw Buono.

Konrad wielokrotnie występował z recitalami fortepianowymi oraz na festiwalach muzycznych w Stanach Zjednoczonych, Polsce, Szwecji, Szwajcarii, Czechach, Austrii i Francji. Również wielokrotnie uczestniczył w kursach mistrzowskich w ramach Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach Zdroju, gdzie studiował w klasie Prof. Mierżanowa. W roku 2006 był nominowany jako Gilmore Fellow i występował w ramach Festiwalu Muzycznego im. Gilmora w Kalamazoo w stanie Michigan.

Konrad jest również kompozytorem. Jego Mazurek na fortepian, skrzypce, gitarę i kontrabas otrzymał druga nagrodę w konkursie kompozytorskim Carl E. Baldassarre w roku 2015. Utwór ten otrzymał również nagrodę publiczności. W 2011 roku Konrad Binienda wystąpił, jako solista z orkiestrą studencką na Uniwersytecie Harvarda we własnym utworze zatytułowanym Koncert fortepianowy e mol. Pierwszą część tego koncertu wykonał również z Orkiestrą Symfoniczną w Akron, Ohio. Jego aranżacja utworu Simple Gifts znalazła się wśród laureatów konkursu dla szkół średnich na poziomie krajowym. Jest również zwycięzcą pierwszej nagrody w ogólnoamerykańskim konkursie kompozytorskim 2000 PTA Reflections oraz wielokrotnym laureatem konkursu Scholastic Composer Contess.

 

Przedstawiamy też programy recitali wykonanych na trzech koncertach w Grodzisku Mazowieckim.

 

Konrad Binienda – Recital 1.

Ludwig Van Beethoven (1770-1827):

Sonata No. 30 Opus 109 E dur

  1. Vivace ma non troppo. Adagio espressivo
  2. Prestissimo
  • Gesangvoll, mit innigster Empfindung. Andante molto cantabile ed espressivo

Pat Pace (1931-2006):

Dwa Preludia

  1. Improv
  2. Samba
  3. Allegro non tanto
  4. Vivace

Przerwa

Fryderyk Chopin (1810-1849):

Ballada Nr. 4 F moll Opus 52

3 Mazurki Opus 56

  • Moderato

Polonaise As dur Opus 53

 

 

Konrad Binienda – Recital 2.

Ludwig Van Beethoven (1770-1827):

Sonata No. 30 Opus 109 E moll

  1. Vivace ma non troppo. Adagio espressivo
  2. Prestissimo
  • Gesangvoll, mit innigster Empfindung. Andante molto cantabile ed espressivo

Fryderyk Chopin (1810-1849):

4 Etiudy Opus 10 Nr. 1-4

Przerwa

Fryderyk Chopin (1810-1849):

Ballada Nr. 4 F moll Opus 52

3 Mazurki Opus 56

  1. Allegro non tanto
  2. Vivace
  • Moderato

Polonaise As dur Opus 53

 

 

Konrad Binienda – Recital 3.

Fryderyk Chopin:

Polonaise – Fantasie Opus 61

Etudy Op.10 No. 1-4

Pat Pace (1931-2006):

Dwa Preludia

  1. Improv
  2. Samba
  3. Allegro non tanto
  4. Vivace

Przerwa

Fryderyk Chopin (1810-1849):

Ballada Nr. 4 F moll Opus 52

3 Mazurki Opus 56

  • Moderato

Polonaise As dur Opus 53

 

(Visited 495 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>